معرفی مرسدس بنز EQA

    خودروسازان آلمانی از جمله مرسدس بنز، فولکس واگن و بی ام و، برای سال‌ها به تولید و عرضه خودروهای الکتریکی بی‌توجه بودند؛ درحالی‌که سایر خودروسازان هم‌چون تسلا و بی وای دی، با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، خود را به عنوان تولیدکنندگان عمده خودروهای الکتریکی به جهان معرفی کردند. خوشبختانه آلمانی‌ها به سرعت متوجه غفلت خود شدند و سعی کردند با عرضه خودروهای الکتریکی متعدد، جایگاه خود را در بازار ارتقا دهند. مرسدس بنز EQA نیز محصولی جدید از خودروساز مشهور و شناخته‌شده آلمانی، یعنی مرسدس بنز است که خودرویی مدرن و مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود. سری محصولات الکتریکی مرسدس بنز با کلاس EQ شناخته می‌شوند و مرسدس بنز EQA، نخستین و اقتصادی‌ترین محصول در این رده است. با توجه به اقبال عمومی مشتریان خودرو در جهان نسبت به خودروهای شاسی‌بلند ترکیبی، مرسدس بنز EQA در همین سگمنت به بازار عرضه شده است. در حال حاضر، تنها مرسدس بنز EQC از سری محصولات کلاس EQ مرسدس به بازار عرضه شده است؛ اما به‌زودی این رده با مرسدس بنز EQA و مرسدس بنز EQB غنی خواهد شد. رقابت میان چهار خودروساز آلمانی، یعنی بی ام و، مرسدس بنز، آئودی و فولکس واگن در این زمینه، بسیار جدی است و مرسدس بنز به‌هیچ‌عنوان تصمیم ندارد از رقبای هموطن خود عقب افتد. در ادامه، نگاهی به مرسدس بنز EQA خواهیم داشت؛ خودرویی الکتریکی که با قیمتی کمتر از 40 هزار پوند، قرار است تحول شگرفی در بازار خودروهای الکتریکی اروپا ایجاد کند.

     

    یک محصول نه‌چندان جدید :

    توسعه یک محصول کاملا جدید، امری هزینه‌بر و زمان‌بر برای هر شرکت تولیدی است و این هزینه‌ها در حوزه خودروسازی بسیار گزاف هستند. از این‌رو، اتومبیل‌های جدیدی که توسط خودروسازان به بازار عرضه می‌شوند، محصولاتی کاملا جدید نیستند؛ بلکه نسخه بهبودیافته‌ای از خودروهای پیشین محسوب می‌شوند. مرسدس بنز EQA نیز از همین رویه پیروی می‌کند؛ چراکه بر اساس پلتفرمی مشترک با مرسدس بنز GLA توسعه یافته است و به‌نوعی نسخه الکتریکی این خودرو محسوب می‌شود. خودروهای الکتریکی به‌طورمعمول گران‌تر از خودروهای درون‌سوز هستند؛ ازاین‌رو، هر تولیدکننده‌ای که بتواند نیاز به خودروهای الکتریکی خوش‌قیمت را برای مصرف‌کننده برطرف کند، به‌سرعت در بازار به محبوبیت خواهد رسید. مرسدس بنز این کار را به ساده‌ترین طریق انجام داد؛ موتور درون‌سوز مرسدس بنز GLA‌ را برداشت و آن را با یک موتور الکتریکی جایگزین کرد که حاصل آن، تولد مرسدس بنز EQA بود. البته انجام این کار در دنیای مهندسی به‌راحتی امکان ندارد. شاسی مرسدس GLA برای تطبیق‌یافتن با وزن مجموعه قوای الکتریکی، نیاز به تقویت داشت. طراحان و مهندسان مرسدس برای انجام این کار، ساختار خودرو را با آلومینیوم و فولاد بیشتر تقویت کردند. یکی از بزرگ‌ترین دردسرهای طراحی و تولید مرسدس بنز EQA، نصب پکیج باتری‌های 66 کیلوواتی در قسمت عقب خودرو بوده است.

    ازآن‌جایی‌که مرسدس بنز EQA یک خودروی الکتریکی است، بنابراین نیازی به وجود جلوپنجره مشبک وجود ندارد و این قسمت در EQA حذف شده است و به جای آن، نوارهای پلاستیکی براق قرار گرفته‌اند. این خودرو بر اساس زبان طراحی مشترک با مرسدس بنز EQC‌ توسعه یافته است و به‌خوبی می‌توان شباهت‌های این خودرو را از ظاهر آن‌ها دریافت کرد. نسخه مفهومی مرسدس بنز EQA برای نخستین بار در سال 2017 رونمایی شد و کاملا شبیه به یک خودروی الکتریکی آینده‌نگرانه بود. با این وجود، مرسدس بنز تصمیم گرفت تا نسخه تولید انبوه EQA را اندکی متعادل‌تر طراحی کند. به همین دلیل، تمامی خطوط آبی‌رنگ مدل مفهومی با رنگ‌های معمول جایگزین شدند و خودرو به نسخه‌ای ساده و پاک نسبت به مرسدس بنز GLA‌ تبدیل شد. این کار، موجب می‌شود که مشتریان، مرسدس بنز EQA را به‌عنوان خودرویی معمول و عادی بپذیرند و در عین حال، موجب ایجاد تضاد بین دو مدل EQA‌ و GLA‌ خواهد شد. البته اشتراکات فنی بسیار بین مرسدس بنز GLA و مرسدس بنز EQA، سبب شده است تا مرسدس بتواند این خودرو را در خطوط مونتاژ خود واقع در آلمان و چین به تولید برساند. طبیعی است که افزایش تیراژ یک خودرو، موجب کاهش قیمت تمام‌شده آن برای مصرف‌کننده خواهد شد.

     

    بررسی طراحی داخلی مرسدس بنز EQA :

    مرسدس EQA، پسوند A‌ را یدک می‌کشد و درواقع، یکی از محصولات کلاس A‌ مرسدس بنز است که کوچک‌ترین اعضای خانواده محصولات مرسدس را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین، نباید انتظار کابینی بزرگ و فوق‌العاده را از این خودرو داشته باشیم. فضای کلی کابین EQA، شبیه به مرسدس بنز GLA‌ است و تنها با مشاهده صفحه‌های الکتریکی، می‌توان فهمید که این خودرو یک GLA‌ برقی است. خوشبختانه مرسدس برای خلق کابین EQA، اندکی خلاقیت به خرج داده است؛ برای مثال، نورپردازی داخلی خودرو با توجه به وضعیت حرکت آن و میزان شارژ باتری‌ها تغییر می‌کند. با وجود آن‌که مرسدس بنز EQA محصولی اقتصادی از این شرکت محسوب می‌شود، اما امکانات رفاهی قابل‌توجهی در این خودرو قابل‌دسترسی هستند. سیستم‌های دستیار رانندگی، صندلی‌های ماساژور، نورپردازی شخصی‌سازی‌شده و قابلیت سفارشی‌سازی موسیقی، بخشی از امکانات جذاب EQA هستند؛ هم‌چنین تیپ بالارده این خودرو، با کیت AMG به بازار عرضه خواهد شد که دارای دریچه‌های سیستم تهویه رزگلد و تریم داخلی لوکس است.

     

    نتیجه‌گیری: مقرون‌به‌صرفه، پاک و کسل‌کننده :

    مرسدس بنز EQA یک خودروی الکتریکی مقرون‌به‌صرفه است که نباید در آن به دنبال جذابیت خاصی باشید. این گونه خودروها برای استفاده مشتریان معمولی و به‌منظور کاهش میزان آلایندگی هوا توسعه یافته‌اند و تمرکز آن‌ها بر کاهش مصرف انرژی و تولید گازهای آلاینده است؛ بنابراین، تمامی ویژگی‌های جذاب خودروهای اسپرت گران‌قیمت از این خودرو حذف شده‌اند؛ چراکه وجود آن‌ها، نیازمند قوای فنی قدرت‌مند و البته تولید آلایندگی بیشتر خواهد بود.مرسدس بنز EQA در انگلستان با قیمت 40 هزار پوند به فروش گذاشته شده است که نسبت به رقبای خود، ارزان‌تر محسوب می‌شود. دو رقیب عمده این خودرو، یعنی بی ام و iX3 و ولوو XC40 ریشارژر، به‌ترتیب 53 و 60 هزار پوند قیمت دارند؛ بنابراین، عرضه یک محصول ارزان‌تر به‌راحتی می‌تواند بازار را تحت تسلط مرسدس بنز درآورد. باید توجه کرد که قوای فنی و تجربه رانندگی هر سه خودرو شبیه به یکدیگر است؛ بنابراین، مشتریان لزومی نمی‌بینند مبلغ بیشتری برای هیچ چیز پرداخت کنند.تنها نقطه منفی بزرگ مرسدس بنز EQA در مقابل رقبا، ظاهر کسل‌کننده این خودرو است که با توجه به اختلاف قیمت قابل‌توجه، تحمل آن برای خریداران چندان دشوار نخواهد بود. مرسدس بنز تصمیم دارد تا شش مدل الکتریکی را طی سال‌های آتی به بازار عرضه کند؛ بنابراین، در آینده بیشتر از مدل‌های الکتریکی مرسدس خواهیم شنید.

     

    خواندن 484 دفعه

    درباره حامی خودرو

    کارشناسی خودرو حامی، با هدف برآوردن نیازهای مشاوره‌ای مورد نیاز شما دارندگان خودرو در ابتدای سال 1383 راه‌اندازی گردید. هدف نهایی این مجموعه ارائه تمامی خدمات کارشناسی خودرو، با بالاترین کیفیت و در کمترین زمان می باشد. تنها دارنده ی مجوز کارشناسی خودرو و مشاور عالی تصادفات در تهران با مدیریت کارشناس رسمی دادگستری.

    از زمانی که هر شهروند ایرانی نسبت به خرید خودرو تصمیم گیری نماید، تا زمانی که تصمیم به فروش خودروی خود داشته باشد در تمامی مراحل کارشناسی خودرو حامی به عنوان مشاور در کنار او خواهد بود. کارشناسی خودرو حامی با بهره گیری از کادری مجرب و با استفاده از به روزترین تجهیزات تمامی مراحل را با حداکثر کیفیت برای هر یک از شما عزیزان انجام خواهد داد.

    Please publish modules in offcanvas position.

    تماس با ما